december 17, 2015 NoX PR & Content

Star Wars: The Force Awakens legt grote druk op gerelateerde websites

Amsterdam, 17 december 2015 – Star Wars: The Force Awakens ging onlangs in première. De release van deze blockbuster betekent een enorme uitdaging voor gerelateerde websites, met name voor ticketsites. Piekbelasting resulteert in imagoschade en misgelopen omzet. Dynatrace, leverancier van software voor digital performance, houdt wereldwijd de vinger aan de pols en waarschuwt voor de gevaren van overbelasting.

Dynatrace heeft al enkele alarmerende zaken gespot. Zo kreeg 9 december de officiële website van de film een grote update. Het aantal verbindingen groeide sterk, evenals de afhankelijkheid van derde partijen. De hoeveelheid content op de homepage vervijfvoudigde van 500 Kb naar 2,5 MB. Deze aanpassingen brengen grote risico’s voor de bereikbaarheid en de prestatie van de website onder grote belasting met zich mee.

Dynatrace Star Wars Ruxit1

9 december kreeg de officiële website van Star Wars: The Force Awakens een grote update. Dat resulteerde in een enorme toename aan dataverkeer en gewicht van de homepage.

Tickets en merchandise

Ook ticketsites en verkopers van Star Wars-gerelateerde merchandise staan onder grote druk. De afgelopen drie weken monitorde Dyntrace ticketsites in diverse landen. Vrijwel allemaal laten ze lange responstijden zien. In het ergste geval duurde het tot ruim 12 seconden voor de server op een actie van de gebruiker reageerde. Wachttijden van 5 tot 8 seconde bleken heel normaal. Het Duitse Cinestar had met een responstijd van 1.6 seconden zijn zaakjes het beste op orde. Spanje presteerde het slechtst, met responstijden tussen de 11 en 12 seconden voor alle drie de gemeten websites.

Alle applicaties, services, processen, hosts and datacenters moeten voor ieder afzonderlijk bezoek naadloos en succesvol samenwerken. Die afhankelijkheden zijn vergelijkbaar met The Force, wat deze factoren omgeeft en hen samenbindt. De Ruxit Smart Scape hieronder toont deze afhankelijkheden. Sites hebben dan ook wel wat weg van de Death Star. Een enkele opstandige X-wing is voldoende om deze uit te schakelen.

Star wars Ruxit Dynatrace

Bovenstaand screenshot toont de vele afhankelijkheden van processen, servers en hosts die verantwoordelijk zijn voor een goede werking van de officiële website van Star Wars: The Force Awakens. Het screenshot is afkomstig van Ruxit, een APM-oplossing van Dynatrace.

Enorme uitdaging

“Het is een enorme uitdaging om dergelijke websites geschikt te maken voor miljoenen bezoeken”, legt David Jones, Dynatrace Digital Performance Expert uit. “Vooral aan de serverkant brengt dat veel complexiteit met zich mee. Sites zijn afhankelijk van talloze factoren zoals serverapplicaties, datacentra, plug-ins en processen die de website ‘in de lucht houden’. Elk van die factoren is afhankelijk van de ander voor een correcte werking. De kans dat iets faalt op ieder willekeurig moment voor een willekeurige bezoeker is groter dan 1 tegen 3720. En een falende of trage website doet de klanttevredenheid absoluut geen goed. Alleen met pro-actieve monitoring kun je de oorzaak van vertragingen achterhalen en voorkomen.”

Over Dynatrace
Dynatrace is innovator op het gebied van software voor digital performance management. Die maakt real-time-informatie over de beschikbaarheid en snelheid van applicaties zichtbaar voor business en IT, zodat organisaties maatregelen kunnen nemen om hun applicaties te verbeteren. Dynatrace helpt organisaties van elke omvang om hun applicaties en digitale kanalen te zien door de ogen van hun gebruikers. Wereldwijd gebruiken ruim 7.500 organisaties die inzichten om de complexiteit te beheersen die gepaard gaat met beschikbaarheid en snelheid van applicaties. Zij kunnen zo snel de juiste maatregelen nemen om hun omzet te verhogen door klanten een snelle gebruikservaring te bieden. Lees hier meer over Dynatrace in de APM-markt. Volg Dynatrace via Twitter en onze blog over performance.

Getagged: , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Contact

Neem contact met ons op!